مقالات علمی شرکت طراحی مهندسی نوین سنسور

نمایشگاه صنایع غذایی

نمایشگاه صنایع غذایی

در حاشیه گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت‌‌های دانش ‌بنیان و استارت‌‌آپ‌‌های صنعت غذایی، ۱۷۴ قرارداد و توافق‌نامه به ارزش ۳۷۵ میلیارد تومان میان شرکت‌های دانش ­بنیان و صنایع حاضر در این رویداد منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، در گردهمایی سه روزه فناورانه صنایع، شرکت‌‌های دانش ‌بنیان و استارت‌‌آپ‌‌های صنعت غذایی که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی و در محل مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد، ۱۷۴ قرارداد و توافق‌نامه به ارزش ۳۷۵ میلیارد تومان میان شرکت‌های بزرگ صنعت غذایی و شرکت‌های دانش بنیان فعال در این حوزه به امضا رسید.

در اختتامیه این گردهمایی که با حضور دکتر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، برگزار شد، چهار قرارداد و توافق‌نامه در حضور رییس دفتر رییس جمهور میان شرکت‌های حاضر در این رویداد به امضا رسید.

اولین توافق‌نامه میان شرکت قند اصفهان و شرکت کاوش باران فن پویان در خصوص تحقیق و توسعه مشترک به منظور ساخت دستگاه مولد میدان پالس الکتریکی در استخراج شربت خام از خلال چغندر قند به ارزش یک میلیارد تومان بود.

همچنین در این گردهمایی توافق نامه‌ای میان شرکت مارگارین و شرکت عصر نانو با موضوع ارایه فرآورده‌های غذایی میکرو انکسپوله جهت غنی‌سازی بود که ارزش این توافق‌نامه ۵ میلیارد میلیارد تومان اعلام شده است.

توافق‌نامه دیگری نیز میان شرکت بهنوش و شرکت نوین حسگر سهند تبریز در رابطه با تامین، پشتیبانی و ساخت انواع سنسورهای صنعتی و ابزار دقیق به ارزش یک میلیارد تومان و توافق نامه‌ای میان شرکت قند چناران با مرکز علمی کاربردی قند کرج در خصوص استفاده از بسته بندی‌های زیست تخریب‌پذیر برای بسته‌بندی شکر و قند چناران و استفاده از رنگ تصفیه کننده هوا جهت حذف آلاینده‌های محیطی در کارخانه قند چناران به ارزش سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حضور رئیس دفتر رئیس جمهوری و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به امضا رسید.

 

لینک خبر :

 

 https://nsfund.ir/fa2/%d8%a8%d8%a7-%d8%ad%d8%b6%d9%88%d8%b1-%d8%b1%db%8c%db%8c%d8%b3-%d8%af%d9%81%d8%aa%d8%b1-%d8%b1%db%8c%db%8c%d8%b3-%d8%ac%d9%85%d9%87%d9%88%d8%b1-%d9%88-%d8%a8%d8%a7-%d8%ad%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%aa/

اخبار شرکت

سلام

لطفا اخبار جدید محصولات دانش بنیان ما را از

سایت وزارت علوم

و

سایت صدا و سیما

دنبال کنید

 

https://www.msrt.ir/fa/news/47369/ دستیابی-به-فناوری-تولید-انبوه-متال-دتکتورهای-صنعتی-در-داخل-کشور

 

https://www.isna.ir/news/98021608736/ دستیابی-به-فناوری-تولید-انبوه-متال-دتکتورهای-صنعتی-در-کشور

 

http://khabarfarsi.com/u/69743515

 

https://web.telegram.org/#/im?p=u88279050_16795532845642127121

چرا یخ زدگی یک معضل و چالش می باشد؟



قبل از همه مباحث باید به یک سوال سواسی پاسخ داده شود ، اینکه چرا یخ زدگی یک معضل و چالش می باشد؟

فرض کنید که در حین پرواز کمک خلبان از یخ زدگی سطح هواپیما سخن بگوید ، خوب شما با یک مشکل روبرو شده اید زیرا یخ جریان ملایم هوا را از بین می برد و باعث افزایش نیروی پسا می شود . همچنین یخ سطح هواپیما باعث می شود تا ایرفویل ها نتوانند میزان لیفت مورد نیاز را برای هواپیما ایجاد کنند. وزن یخ معمولا در برابر اختلال جریان هوایی که ایجاد می کند مقداری ناچیز است .
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10256/400x266_12101129_icing-affects-aircraft.jpg[/img][/center]


برای رفع این مشکل عموما سعی می شود تا از حداکثر توان موتور برای غلبه بر نیروی پسا استفاده نمود و دماغه هواپیما را به سمت بالا قرار می دهند تا ارتفاع دلخواه تنظیم شود. در این شرایط AOA (زاویه حمله) نیز افزایش می یابد . در این شرایط یخ در زیر بال ها و تقریبا کل سطح جلویی بدنه شامل ورودی های هوا ، پیشرانه ،‌ سپرهای باد ،‌ آنتن ها و پوسته جلوی هواپیما انباشته می شود . در این شرایط گرما به درستی انتقال نمی یابد ،‌آنتن ها به قدری با سرعت شروع به لرزش می کنند که امکان شکستن آن ها وجود دارد. این موضوع می تواند در ناوبری و ارتباطات هواپیما مشکل ایجاد کند .
همچنین در هواپیماهای کوچک یخ به قدری می تواند انباشته شود که مانع ادامه فرآیند پرواز شود ! در این شرایط هواپیما با از کار افتادن (موتورها) روبرو می شود .
در واقع در حین یخ زدگی شرایط از کارافتادگی(استال) در سرعت های بسیار بالاتر و زاویه حمله های بسیار کمتر از میزان نرمال به وقوع می پیوندد. موتور هواپیما نیز در این شرایط می تواند به دو دلیل از کار بیفتد : ۱- یخ زدگی کاربراتور ۲- مسدود شدن ورودی هوا در موتورهای انژکتوری . همچنین اندازه گیرند سوخت نیز در این شرایط تحت تاثیر قرار می گیرد.

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10256/icedengine.jpg[/img][/center]

آماری از سانحه های هوایی حاصل از آب و هوا و میزان دخالت فاکتورهای مختلف

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10256/Hwdth_hwyy.png[/img][/center]



[color=#b22222][b]انواع تشکیل یخ برروی بدنه هواپیما[/b][/color]

انواع گوناگون تشکیل یخ روی هواپیما کاملا قابل تشخیص نیستند ولی می توان آنها را به گونه های زیر تقسیم کرد:[list=1]
[*]شبنم یخی Hoar Frost

[*]یخ کدر Rime Ice

[*]یخ شفاف Clear Ice

[*]یخ باران Rain Ice

[*]برف آبدار Pack Snow
[/list]
[color=#b22222][b]1.شبنم یخی [/b][b]Hoar Frost[/b][/color]
این تنها نوع یخ زدگی روی بدنه هواپیما در هوای صاف است. شبنم یخی در شرایط زیر می تواند ایجاد گردد:
الف) بروی هواپیمایی که روی زمین در فضای باند پارک شده است.
ب) بروی هواپیمای در حال پرواز
ج) در شب با آسمان صاف هنگامی که دمای هوا کمتر تز دمای نقطه شبنم باشد این نوع یخ بروی هواپیما پارک شده تشکیل می گردد
د) روی بدنه هواپیما که در سطوح فوقانی خیلی سرد حرکت می کند

[color=#b22222][b]اثرات شبنم یخی[/b][/color]
الف) رسوب شدن آن روی آنتن ها با عث اختلال در سیستم مخابراتی هواپیما می شود.
ب) موقع پرواز و جدا شدن از سطح باند ایجاد مشکل می نماید.
ج) شیشه جلوی هواپیما را کدر می کند[b].[/b]


[color=#b22222][b]2.یخ کدر [/b][b]Rime Ice[/b][/color]
هنگام برخورد قطرکهای فوق سرد با سطحی که دمای آن زیر صفر است تشکیل می شود.یخ های کدر بیشتر در مه های یخی تشکیل می گردد اکثرا بروی بالهای طولی و روی مفاصل هواپیما بصورت کریستال متخلخل و برنگ سفید است. چگالی آن کم و براحتی شکسته می شود.

[color=#b22222][b]خطرات ناشی از یخ کدر[/b][/color]
الف) خواص آیرودینامیکی بالها را تغییر می دهد
ب) مدخل ورودی کاربراتور را مسدود می کند.



[color=#b22222][b]3.یخ شفاف [/b][b]Clear Ice[/b][/color]
این نوع یخ با پوشش شفاف یا نیمه شفاف با سطحی صاف و صیقلی ظاهر می شود و از این رو به آن یخ شفاف می گویند. از خطرناکترین نوع یخ زدگی هواپیما محسوب می گردد. در ابتدا ،سطح آنها روی بالها هموار است.ولی با افزایش مقدار آن بصورت ناهموار ظاهر می شود. آنها بسختی کنده می شوند و براحتی نمی شکنند. مهمترین خطری که یخ شفاف برای هواپیما ایجاد می کند خطر آیرو دینامیکی است که همواره موجب افزایش وزن می شود و اگر توزیع آنها روی بدنه و بالها ناهمگون باشد باعث لرزش می گردد.


[color=#b22222][b]4.یخ باران [/b][b]Rain Ice[/b][/color]
این نوع یخ زدگی مشابه یخ شفاف است ،خطرات ناشی از تغییر شکل آیرودینامیکی هواپیما در این نوع یخ زدگی عمده می باشد. اکثرا در جلوی جبهه گرم و پشت جبهه سرد مشاهده می شود. اکثر اوقات با توده های هوای سرد همراه است.

[color=#b22222][b]5.برف آبدار [/b][b]Pack Snow[/b][/color]
برف خشک به هواپیما نمی چسبد با این حال اگر آب فوق سرد وجود داشته باشد هنگام برخورد آن با هواپیما منجمد شده و یخ زدگی رخ می دهد.

خوب الان می دونیم که تشکل یخ چه مشکلاتی می تونه به دنبال داشته باشه ! این رو در نظر داشته باشید که یک لایه یه به قطر یک برگ کاغذ می تونه لیفت رو تا ۳۰ درصد کاهش و درگ رو تا ۴۰ درصد افزایش بده !

اما باید چه کارهایی انجام داد؟

اولین کار تشخیص یخ بر روی سطوح هواپیما است این کار نیز به این روش ها انجام می گیرد :
۱- سنسورهای الکترنیکی موجود بر روی سطوح هواپیما که البته برخی اوقات دچار اشتباه تشخیص نیز می شوند .
۲- نوعی سیستم تشخیص که در آن میزانی یخ بر روی یک سنجنده قرار میگیرد ، حال اگر یخ اضافه بر روی این سنجنده تشکیل شود سیستم های ضد یخ به کار می افتند. سنجنده با میزان بسیار کم یخ مشکل ندارد ولی با اضافه شدن یخ این سنجنده به کار می افتد و هشدارش را شروع می کند.

این دو روش باعث می شوند تا سیستم های امحای یخ تنها در صورت نیاز روشن شوند و در مصرف سوخت و انرژی صرفه جویی شود.

اما روش های امحای یخ به چه صورتی می باشند ؟

۱- سیستم های ضد یخ : این سیستم ها قبل از اینکه هواپیما دچار شرایط یخ زدگی شود روشن می شوند تا مانع یخ زدگی شوند . که شامل سیستم های گرمایشی ، سیستم های نگهداری گرما ، سیستم حرارتی دریچه سوخت ، سیستم گرمایشی سپرهای باد و یخ زداهای سطح (در فرم مایع) می باشد.

۲- سیستم های یخ زدایی : این سامانه ها پس از یخ زدگی و در واکنش به یخ فعال می شوند. شامل بال های گرم شونده ، سیستم بال های گریان (weeping wing system) و سامانه چکمه boots می شود.

اکنون به بررسی برخی از این سیستم ها می پردازیم .



[center][color=#b22222][b]ضد یخ های سپر باد[/b][/color][/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10256/windshield.jpg[/img][/center]

برای یخ زدایی سپرهای باد از دو روش استفاده می شود : ۱- استفاده از المان های حرارت مقاومتی، که در اثر عبور جریان الکتریکی گرما تولید می کنند . به مانند شیشه عقب ماشین ها و ۲- استفاده از مواد شیمیایی مایع نظیر : اتیلن گلیکول ،‌ پروپلین گلیکول ، ایزوپروپیل الکل درجه بی ، اوره ، سدیم استات و نمک های کراید . البته این مواد شیمیایی آسیب های زیست محیطی به همراه دارند.

[center][color=#b22222][b]سامانه های حرارتی[/b][/color][/center]

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10256/thermal1.png[/img] [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10256/thermal2.png[/img][/center]

این سامانه ها به دو صورت وجود دارند :[color=#b22222][b] سیستم های حرارتی هوایی و مقاومتی[/b][/color]

سیستم های حرارتی هوایی شامل چند طرح می باشند که شامل موارد زیر است :

۱- انتقال هوای گرم از سمت موتور ها به سطح بال های برای جلوگیری از یخ زدگی
۲- انتقال هوای گرم به سمت ورودی های هوای موتور و دیگر اجزای آن برای جلوگیری از یخ زدگی

سیستم های مقاومتی نیز با عبور الکتریسیته از المان های خود باعث گرم شدن قسمت های مختلف مانند سنجشگر گرمایی می شوند.

[center][color=#b22222][b]BOOTS[/b][/color][/center]
[center][color=#b22222][b]چکمه ها[/b][/color][/center]

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10256/boots.jpg[/img][/center]

این قسمت از نوار های لاستیکی غیر مسطح شوند تشکیل شده اند . که سطوح دم و لبه های بال ها را می پوشانند . این چکمه ها در حالت عادی مسطح می باشند ولی به محض تشکیل یخ با افزایش حجم خود باعث شکسته شدن یخ ها و دور کردن آن ها از بال می شوند .در نهایت افزایش حجم صورت گرفته از بین می رود و سطوح به شکل عادی خود باز می گردند. این سطوح معمولا بر روی هواگردهای کوچکتر نصب می شوند.

[center][b][color=#b22222]Weeping Wings[/color][/b][/center]
[center][b][color=#b22222]سیستم بال های گریان[/color][/b][/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10256/ww.png[/img][/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10256/ww2.png[/img][/center]

سیستم بال های گریان سیستمی است که بر روی بال های شبکه بندی شده نصب می شوند. این سیستم مایعی را برای از بین بردن یخ ترشح می کند .

[center][b][color=#b22222]سیستم های ضد یخ پالس الکتریکی[/color][/b][/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10256/epd.jpg[/img][/center]

در این سامانه یک پیچه الکترومغناطیسی زیر پوسته باعث ایجاد جریان الکتریکی قوی در سطح می شود . این جریان باعث ذوب شدن یخ ها می شوند. این سامانه می تواند یخی به قطر ۵./ اینچ را از بین ببرد.

حضور سنسورهای هوشمند در جاده ها

در طی ساعت های پر رفت و آمد و عبور مکرر خودروهای سنگین 18 چرخ، جاده ها به سرعت رو به تخریب گام بر می‌دارند؛ در حالی که با قرار دادن سنسورهای کوچک در داخل آسفالت، رویه تخریب جاده ها به راحتی قابل مشاهده و بررسی می‌باشد. این موضوع ایده هوشمندانه سازمان فدرال بزرگراه ها است که اکنون دوران تست خود را پشت سر می‌گذارد. از این رو پروفسور نیزا لجنو (Nizar Lajnef)، یکی از اساتید دانشگاه میشیگان در رشته مهندسی، در رابطه با آزمایش سنسورهای فیزیوالکتریکی با ابعاد 1 میلی متر مربع، موفق به کسب چندین جایزه از سازمان مذکور شده است. شایان ذکر است، سنسورهای موجود توانایی تشخیص فشارها و آسیب های متعدد در آسفالت، قبل از پدیدار شدن ترک در سطح آن را دارند.

حضور سنسورهای هوشمند در جاده ها

جالب است بدانید که برای جلوگیری از اتلاف انرژی، تمامی سنسورها خاموش بوده و تنها با عبور خودرو و لرزش آسفالت، شروع به فعالیت می‌کنند و برای چندین ساعت متداول، به ذخیره داده ها و ارسال آن از طریق امواج رادیویی می‌پردازند. ناگفته نماند، یک از نقاط ضعف سنسورهایی که انرژی خود را از طریق باطری تامین می‌کنند، عمر 2 تا 3 ساله آنها است، چرا که تخریب آسفالت جاده و تعویض سنسورها، عملی غیر قابل انجام می‌باشد

معرفی یک سنسور پیزوالکتریک جدید تقویت شده به منظور کاربرد در سیستم های هوشمند جاده¬ای

در این مقاله یک سنسور تقویت شده با استفاده از دیسک های پیزوالکتریک معرفی شده است که هدف از آن استفاده در سیستم های هوشمند جاده ای و حمل و نقلی از جمله استفاده در سیستم های توزین در حال حرکت، تردد شمار، تخمین سرعت، تشخیص کلاس وسایل نقلیه عبوری و برداشت انرژی از سطح جاده ها می باشد. با استفاده از چند آزمایش، کارایی و بهبود سنسور تقویت شده نسبت به سنسور ساده مورد بررسی قرار گرفت. در آزمایش اول ابتدا دو نمونه بتنی 10*10*10 سانتی متری در دولایه تهیه شد و در وسط آن یک دیسک ساده پیزو الکتریک و در دیگری سنسور تقویت شده قرار گرفت. با استفاده از چکش پرکتور 4.5 کیلوگرمی از سه ارتفاع 4،2 و 6 سانتی متری به مرکز دو بتن ضربه وارد شد و پالس خروجی با استفاده از نوسان سنج4اندازه گرفته شد. در آزمایش دوم با استفاده از قطعات بتنی با وزن مشخص بر روی سنسور تقویت شده بار گذاری شد و پالس ایجاد شده در طی بارگذاری با نوسان سنج اندازه گرفته شد.

امنیت شبکه های حسگر و سنسوری بی سیم

تحمل پذیری خطا در شبکه های حسگر بی سیم به دلیل چالشهای فنی و مفهومی منحصربفرد از

اهمیت ویژه ای برخوردار است.در این مقاله با توجه به محدودیت ها و شرایط عملیاتی ویژه ی

شبکه های حسگر، روشی را برای بهبود تحمل پذیری خطا مانند تشخیص خطا در این نوع شبکه ها مورد بررسی قرار می دهیم.روش پیشنهادی به صورت روشی جدید قابلیت تشخیص خطا در شبکه های حسگر را بهبود می بخشد.در این روش با استفاده از گره های ذخیره شده در ساختاری خوشه ای تحمل پذیری خطا مانند تشخیص صحیح خطا و ترمیم آن را افزایش داده ایم.ارزیابی روش پیشنهادی و مقایسه ی آن با روش دیگر، بهبود روش پیشنهادی را نشان می دهد.

مقدمه

   شبکه های حسگر بی سیم به عنوان یک فناوری جدید از پیشروترین فناوری های امروزی می باشند. این شبکه ها محدودیت ها، توانایی ها ,ویژگی ها، پیچیدگی ها و محیط عملیاتی خاص خود را دارند که آنها را از نمونه های مشابه، همچون شبکه های  موردی متفاوت می کند [ 1] .امروزه قابلیت اطمینان و تحمل پذیری خطا در شبکه های حسگر، با درنظر گرفتن کیفیت بهتر یکی از زمینه های مهم تحقیقاتی است. دستیابی به اطلاعات با کیفیت با محدودیت های درنظر گرفته شده در هنگامی که خطا وجود دارد یکی از چالش های شبکه های حسگر است[ 2,3].

خطا در شبکه های حسگر به صورت یک رویداد طبیعی به شمار می آید و برخلاف شبکه های معمولی و سنتی یک واقعه ی نادر نیست. برای تضمین کیفیت سرویس در شبکه های حسگر ضروری است تا خطاها را تشخیص داده و برای جلوگیری از صدمات ناشی از بروز خطا، عمل مناسب را در بخش هایی که آسیب دیده اند انجام دهیم[ 4].

دو بخش مهم در تحمل پذیری خطا یکی تشخیص خطاو دیگری ترمیم خطا است. در مرحله ی تشخیص خطا مهم این است که بتوان با صرف هزینه ی کم و با دقت بالا به این نتیجه رسید که واقعا خطایی رخ داده است و گره های آسیب دیده را شناسایی نمود. در مرحله ی ترمیم مهم است که پس از تشخیص خطا، بتوان گره های آسیب دیده را به وضعیتی که قبل از بروز خطا داشتند، رساند. در شبکه های حسگر تشخیص خطا می تواند در مواردی همچون امنیت و کارایی به کار گرفته شود.

در این مقاله با توجه به اهمیت تشخیص خطا و کاربرد تحمل پذیری خطا در شبکه های حسگر و با توجه به مدل واقعه گرا برای جمع آوری داده ها در شبکه های حسگر، روشی جدید برای تشخیص خطا با توجه به ساختاری خوشه ای پیشنهاد شده است. هدف اصلی، بهبود و تشخیص درست گره های آسیب دیده در شبکه های حسگر است .

بخش های مختلف این مقاله به صورت زیر تقسیم بندی شده است. در بخش ۲ در مورد روش ها و کارهای انجام شده برای افزودن تحمل- پذیری خطا در شبکه های حسگر توضیح داده می شود. در بخش ۳ سازماندهی گره ها در ساختار خوشه ای و نحوه ی عملکرد آنها برای افزودن روش پیشنهادی توضیح داده می شود. در بخش ۴ روش پیشنهادی توضیح داده می شود و در انتها شبیه سازی و ارزیابی روش پیشنهادی و مقایسه ی آن با روش [ 4] انجام می شود و بهبود روش پیشنهادی نسبت به این روش نشان داده می شود

فصل اول : شبکه های حسگر بی سیم

 

شبکه حسگر/کارانداز (حسگر)[1] شبکه ای است متشکل از تعداد زیادی گره کوچک. در هر گره تعدادی حسگر و/یا کارانداز وجود دارد. شبکه حسگر بشدت با محیط فیزیکی تعامل دارد. از طریق حسگرها اطلاعات محیط را گرفته و از طریق کار انداز ها واکنش نشان می دهد. ارتباط بین گره ها بصورت بی سیم است. هرگره بطور مستقل و بدون دخالت انسان کار میکند و نوعا از لحاظ فیزیکی بسیار کوچک است ودارای محدودیت هایی در قدرت پردازش, ظرفیت حافظه, منبع تغذیه, ... می باشد. این محدودیت ها مشکلاتی را بوجود می آورد که منشأ بسیاری از مباحث پژوهشی مطرح در این زمینه است. این شبکه از پشته پروتکلی شبکه های سنتی  پیروی می کند ولی بخاطر محدودیت ها و تفاوتهای وابسته به کاربرد, پروتکل ها باید باز نویسی شوند.

 

چرا شبکه های حسگر؟

     امروزه زندگی بدون ارتباطات بی سیم قابل تصور نیست.پیشرفت تکنولوژی CMOS و ایجاد مدارات کوچک و کوچکتر باعث شده است تا استفاده از مدارات بی سیم در اغلب وسایل الکترونیکی امروز ممکن شود.این پیشرفت همچنین باعث توسعه ریز حسگر ها شده است.این ریز حسگر ها توانایی انجام حس های بی شمار در کارهایی مانند شناسایی صدا برای حس کردن زلزله را دارا می باشند همچنین جمع آوری اطلاعات در مناطق دور افتاده ومکان هایی که برای اکتشافات انسانی مناسب نیستند را فراهم کرده است. اتومبیل ها می توانند از ریز حسگر های بی سیم برای کنترل وضعیت موتور, فشار تایرها, تراز روغن و... استفاده کنند.خطوط مونتاژ می توانند از این سنسورها برای کنترل فرایند مراحل طول تولید استفاده کنند.در موقعیت های استراتژیک ریز حسگرها می توانند توسط هواپیما بر روی خطوط دشمن ریخته شوند و سپس برای رد گیری هدف(مانند ماشین یا انسان) استفاده شوند. در واقع تفاوت اساسی این شبکه ها ارتباط آن با محیط و پدیده های فیزیکی است شبکه های سنتی ارتباط بین انسانها و پایگاه های اطلاعاتی را فراهم می کند در حالی که شبکه ی حسگر مستقیما با جهان فیزیکی در ارتباط است  با استفاده از حسگرها محیط فیزیکی را مشاهده کرده, بر اساس مشاهدات خود تصمیم گیری نموده و عملیات مناسب را انجام می دهند. نام شبکه حسگر بی سیم یک نام عمومی است برای انواع مختلف که به منظورهای خاص طراحی می شود. برخلاف شبکه های سنتی که همه منظوره اند شبکه های حسگر نوعا تک منظوره هستند.در هر صورت شبکه های حسگر در نقاط مختلفی کاربرد دارند برخی از این کاربرد ها به صورت فهرست وار آورده شده است:

نظامی (برای مثال ردگیری اشیاء)

بهداشت(برای مثال کنترل علائم حیاتی)

محیط(برای مثال آنالیززیستگاه های طبیعی)

صنعتی(برای مثال عیب یابی خط تولید)

سرگرمی(برای مثال بازی مجازی)

زندگی دیجیتالی(برای مثال ردگیری مکان پارک ماشین)

 

تاریخچه شبکه های حسگر:

 

  در شکل (1) طرح ها و ایده های اولیه شبکه های حسگر نشان داده شده است.

نقش امنیت در شبکه سنسور بی سیم

شبکه سنسور بی سیم ، نسبت به حملات بسیار آسیب پذیر نشان می دهد، زیرا از وسایل و منابع محدود مختلفی با توان باطری پائین ، حافظه کم، و انرژی کم تشکیل می شود. گره های سنسور از طریق لینک های بی سیم در میان خودشان منتقل می شوند. اما، هنوز مسائل حل نشده زیادی در شبکه های سنسور بی سیمی وجود دارد که امنیت یکی از داغ ترین موضوعات تحقیق می باشد. شبکه های سنسور در محیط های نامناسب آرایش یافته اند. شرایط زیست محیطی به همراه محدودیت های منابع ، موجب بروز تهدیدها یا حملات امنیتی زیادی می شوند. ارتباط مطمئن در میان گره های سنسور ، یک چالش بنیادی و اساسی برای عرضه سرویس های امنیتی در WSN ها محسوب می شود. مقاله حاضر امنیت شبکه سنسور بی سیم وحمله در معماری لایه لایه WSN  و پیشگیری از آن را شرح می دهد.
واژگان کلیدی: شبکه سنسور، امنیت، حمله، پروتکل ارتباطی، دفاع
1. مقدمه
شبکه سنسور بی سیم (WSN) به شبکه ای کوچک، دارای توان باطری پائین اتلاق شده و وسایل کمتر پیچیده ، با گره هایی نشان داده شده اند که می توانند محیط را حس کرده و اطلاعات گردآوری شده از میدان مانیتور شده را از طریق لینک های بی سیم انتقال دهند، داده های دریافت شده از طریق مسیرهای متعددی به سینکی انتقال داده می شوند که از آن در سطح محلی می توان استفاده نمود یا از طریق یک دروازه به شبکه های دیگر متصل شده است. آن رشته ای در حال توسعه می باشد که تاثیر قوی بر تحقیقات داشته و به یکی از بخشهای اصلی زندگی ما در آینده نزدیک تبدیل می شود. فضای کاربردی عظیم WSN ها امنیت ملی، نظارت، مراقبت پزشکی، ارتش، مانیتورینگ محیط و بسیاری دیگر را پوشش می دهد. به خاطر رنج وسیع کاربردهای بالقوه، WSN ها در سالهای اخیر علاقه تحقیقاتی قابل ملاحظه ای به خود جذب کرده اند. این قبیل شبکه ها دارای قابلیت های پردازش و اکتساب داده چشمگیری بوده و به این دلیل، در سرتاسر منطقه مانیتور پدیده های خاص ، به صورت متراکم آرایش یافته اند. اما، به خاطر عدم بسته بندی مقاوم در برابر دما و طبیعت نامطمئن کانال های ارتباطی بی سیم، این قبیل شبکه ها، نسبت به حملات داخلی و خارجی آسیب پذیر نشان می دهند. رقیب می تواند به اطلاعات مندرج در گره سنسور دست یابد،  استراق سمع کرده و پیامهای جدیدی تزریق و آنها را اصلاح نماید. بنابراین، بایستی مکانیسمهایی برای انتقال مطمئن داده میان گره ها وجود داشته باشد.
2. معماری ارتباطی شبکه سنسور
گره های سنسور معمولاً در میدان سنسور پراکنده شده اند. هر یک از این گره های سنسور پراکنده شده دارای قابلیت های جمع آوری داده ها و انتقال آنها به سینک و کاربران نهایی می باشند. داده ها از طریق زیرساختار چند مسیری به کمک سینک به کاربرنهایی انتقال داده می شوند. سینک از طریق اینترنت یا ماهواره با گره مدیر کار ارتباط برقرار می کند. مدیر یا ایستگاه پایه نقطه مرکزی کنترل در شبکه محسوب می گردد که اطلاعات را از شبکه استخراج کرده و اطلاعات کنترل را به شبکه بازمی گرداند (توزیع می کند). آن همچنین به عنوان دروازه ای برای سایر شبکه ها، مرکز ذخیره/ پردازش داده  قدرتمند و یک نقطه دسترسی برای واسط انسانی عمل می کند. سخت افزار ایستگاه پایه، لپتاپ یا ایستگاه کاری می باشد.
3. کاربرد WSN
شبکه سنسور بی سیم ، در سطح گسترده ای آرایش یافته و یک راه حل اقتصادی و مقرون به صرفه برای بسیاری از مسائل به شمار می روند. در این بخش، کاربردهای شبکه های سنسور بی سیم ، مورد بررسی قرار می گیرد. در اینجا برخی از کاربردهای نمونه و امیدوارکننده از WSN مطرح میگردد.
کاربردهای نظامی:
فرماندهان از WSN می توانند برای نظارت بر وضعیت (موقعیت، کمیت ، دسترس پذیری) یگان ها ، تجهیزات و نظارت میدان جنگ یا شناسایی نیروهای مخالف و زمین برای هدف گیری دشمن، و آشکارسازی حمله شیمیایی و بیولوژیکی استفاده کنند.
کاربردهای محیطی:
از آن می توان برای مانیتور و نظارت بر شرایط/ وضعیت محیط همچون رطوبت، دما، فشار و آلودگی در خاک، آب و جو استفاده نمود. از جمله کاربردهای دیگر می توان به بلایایی نظیر آتش سوزی جنگل ، سیل، سونامی  ، فعالیتهای آتشفشانی اشاره نمود.
کاربردهای بهداشتی:
از آن می توان برای مانیتور /ردیابی/ تشخیص راه دور شرایط/ وضعیت ( موقعیت، کمیت ، ضربان قلب، فشار خون) دکتر،بیمار یا دارو، تجهیزات و … استفاده نمود.
کاربردهای تجاری:
از آن می توان برای آشکارسازی/ ردیابی/ و مانیتور وسایط نقلیه، مدیریت/ کنترل موجودی/ انبار، حمایت از وسایل تعاملی یا کنترل محیط ساخت استفاده نمود.

سنسور حرکتی راه پله یاچشم راه پله چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در یک مکانی وارد شدید و به محض وارد شدن شما لامپ های بالای سرتان روشن شده باشد؛در چنین جاهایی از سنسور های چشمی یا سنسور حرکتی راه پله استفاده شده در این مقاله از آموزش برق  می خواهیم با سنسور حرکتی راه پله آشنا شویم.

اگر یک تعریف مختصر و مفید از این نوع وسیله بکنیم میتوان گفت: وسیله ای است جهت کنترل روشنایی یک مکانی که نیاز نیست همیشه لامپ ها روشن بماند همانطور که در قبل اشاره کردیم سنسنور های متعددی وجود دارد که برای کنترل روشنایی از آنها استفاده می شود مانند فتوسل که با تغییر شب و روز لامپ را برای ما خاموش و روشن میکرد،فتوسل با نور تحریک می شد و سنسور حرکتی راه پله با حرکت تحریک می شود حالا حرکت کننده ممکن است انسان باشد یا گربه و یا یک شئ بی جان ، سنسنور های حرکتی در جاهایی مثل پارکینگ ها، راهرو ها، راه پله ها،و حتی جاهایی که علاقه داشتیم آن را نصب کرد.

انواع سنسور حرکتی راه پله

سنسنور های حرکتی که بازاریان پسوند راه پله نیز به آن داده اند و دراصل همان سنسور حرکتی است و در انواع مختلف در بازار وجود دارد:

 

۱ – سنسور حرکتی ۱۴۰ درجه توکار: نصب سنسور حرکتی راه پله

این سنسور ها در حالت مربعی هستند و فقط در حالت افقی به اندازه ی ۱۴۰ در جه دید دارند در قوطی کلید و پریز نصب می شوند، کاربرد این نوع سنسور های بیشتر در راهرو ها است که وقتی شخص وارد راهرو شد لامپها روشن میشود برد این سنسور ها ار ۲٫۵ متر تا ۱۰ است.

 

 

 

۲-سنسور حرکتی ۳۶۰ درجه سقفی:نصب سنسور حرکتی راه پله

این نوع سنسور ها دایره ای شکل هستند و در زاویه ی۳۶۰ درجه عمل میکنند، محل نصب این نوع سنسنور ها زیر سقف است و معمولاً بعد از درب ورودی نصب می شود تابه محض این که شخص از در وارد شد سنسور عمل کند و لامپ ها روشن شود.

کاربرد این نوع از سنسور های در راه پله ها و پارکینگ ها است قدرت دریافت حرکت در این سنسور ها نیز از۲/۵ متر تا ۱۲ متر است و بیشترین کاربرد رادر بین انواعسنسور ها دارد.

 

 

۳- سنسور حرکتی ۱۸۰ درجه دیواری:نصب سنسور حرکتی راه پله

این سنسور ها روی دیوار نصب می شوند و قدرت دید آنها ۱۸۰ درجه است، این سنسور ها در محیط های باز ومحوطه ها مورد استفاده قرار میگیرد.دید این سنسور ها نسبت به سایر سنسنو ها قوی تراست و تا ۲۰ متر نیز توان دید دارند.

 

۴- سنسور ۳۶۰ در جه توکار سقفی:

این سنسور به جای یکی از هالوژن ها در زیر سقف نصب می شود، به عبارتی باید زیر سقف ما جای قوطی هالوژن باشد تا بتوانیم این از این نوع هالوژن استفاده کنیمنصب سنسور حرکتی راه پله

۵-سنسور و لامپ سر خود:

این نوع سنسور ها با لامپ های سقفی سر خود است یعنی لامپ سقفی یک قاب دارد و وسط این قاب هم سنسور ۳۶۰ در جه قرار دارد که معمولاً در راه پله ها از آن استفاده می شودنصب سنسور های حرکت وچشم راه پله

طریقه نصب سنسور حرکتی راه پله

اصول سیم کشی در سنسورهای حرکتی یا چشم راه پله یکی است در پایین نقشه نصب این سنسوره ای راه پله را مشاهده می کنید.

نصب سنسور حرکتی راه پله

سنسور های حرکتی راه پله سه پیچ برای وصل کردن سیم دارند که همان طور که در تصویر مشاهده میکنیم یکی از سیم ها فاز ورودی است که به سنسور حرکتی راه پله وصل می شود و سیم دیگر هم فاز خروجی است که به مصرف کننده یا همان لامپ وصل می شود و سیم دیگر هم سیم نول است

تنظیم کردن حساسیت در سنسور حرکتی راه پله

معمولاً همه ی سنسور ها دارای ۳ ولوم برای تنظیم کردن حساسیت هستند

time : این ولوم برای تنطیم زمان است یعنی وقتی که سنسور روشن شد پس از گذشت چه مدتی سنسور قطع کند ولامپ خاموش شود.

lux : این ولوم برای حساسیت نوری سنسور است و اگر به سمت منفی بچرخانیم فقط در شب روشن میشود، متناسب با نیاز خود میتوانید این مقادیر را تنظیم کنید.

sens : برای حساسیت عبور اجسام است به این صورت که اگر ولوم آن را روی کم کنیم اگر جسم کوچکی از جلو این سنسور عبور کرد، سنسور وصل نشود.

روش نصب سنسور حرکتی یک پارکینگ و برق کشی آن

چند وقت پیش برای نصب لامپ های سقفی برای پارکینگ که در یکی از آپاراتمان های بندرعباس بودم رفته بودم  و تعدادی لامپ سقفی را نصب کردم و سیم کشی این لامپ ها از قبل آماده بود و روی کلید وصل می شد وقتی کار مان تمام شد صاحب آپارتمان گفت من این روش رو نمی خوام  و من میخوام که وقتی شخصی از در ورودی وارد شد لامپ روشن بشه و نیز وقتی که یک شخصی از در آسانسور وارد پارکینگ شد هم همین لامپ ها روشن شود ونیازی به کلید ها ندارم .

معمولاً در پارکینگ ها تعدادی لامپ و جود دارد که نیاز به دو سنسور است همان طور که برای من اتفاق افتاده بود،در چنین مواقعی باید سه سیم هردو سنسور را به هم وصل میکنیم و در انتها به لامپ هایی که می خواهیم روشن شود وصل می کنیم.

سوال: سنسور ها در جاهایی که محیط باز است چگونه نصب می شود؟

در جاهایی که محیط باز است وبیشتر از سنسور های دیواری استفاده می شود در بعضی مواقع ما نیاز داریم که سنسور خاموش باشد مثلا وقتی که طوفان می آید احتمال دارد خار و خاشاک از جلوی سنسور عبور کند و ما می خواهیم که سنسور در چنین مواقعی خاموش باشد.

برای این کار کافیست در قبل از برق ورودی یک کلید تک پل قرار دهیم تا در چنین مواقعی سنسور را خاموش کنیم.نصب سنسورحرکتی راه پله

پیش‌بینی‌های بزرگ برای سنسورها در بازار امنیت و نظارت جهانی

اینترنت اشیاء  (IoT) دوران جدیدی از اتصال را در عصر دیجیتال ایجاد می‌کند و بخش‌های حیاتی کسب و کار را از طریق شبکه‌ای از جریان داده‌های امن، تجزیه ، تحلیل و مدیریت می کند.
IoT  همچنین فرصت‌های متعدد برای استفاده‌کنندگان حسگر را از طریق فن‌آوری‌های امنیتی مورد نیاز برای خدمات از راه دور و افزایش دسترسی به دستگاه‌ها به ارمغان می آورد. سنسورهای کل بازار در برنامه‌های امنیتی و نظارتی در سال 2016 به ارزش 6،267.9 میلیون دلار، با سنسورهای تصویری که دارای 23 درصد بیشترین سهم بازار را دارند، ارزش دارد. انتظار می‌رود که بازار تا سال 2023 به 12012.1 میلیون دلار برسد.
 

چه کسی بر بازار حکومت می کند؟
آمریکای شمالی و EMEA بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهند که بر پایه زیرساخت‌های پیری است، اما APAC با رشد سریع زیرساخت‌ها، رشد اقتصادی قوی و مقررات مطلوب دولت مواجه است.چالش‌های تولید کنندگان و تامین کنندگان حسگر شامل افزایش رقابت، منجر به فشار قیمت‌گذاری، عدم تمایز محصول و عدم وجود استانداردهای جهانی مشترک است.
 

رشد IoT

رشد IoT در حال  حاضر به سرعت توسعه نیازهای امنیتی،کمک می کند.ارائه بهترین فرصت‌هاست در زمینه‌های رباتیک و سنسورهای بیومتریک و RFID. انتظار می رود که روباتیک ، با سرمایه گذاری قابل توجه در تحقیق و توسعه در این فضا، آینده‌ی امنیت و نظارت باشد. علاوه بر این، تقاضا برای هواپیماهای بدون سرنشین و AGV ، به ویژه در زمینه های دفاع، تجاری و سازمان فضای همچنان قوی است.

رام روی گفت: شاهد افزایش تدریجی بهره برداری تشخیص بیومتریک مورد استفاده در سیستم‌های کنترل دسترسی نیز در برنامه‌های تجاری و مسکونی هستیم. علاوه بر این، شبکه ابری، یک پلت فرم تحویل خدمات تعاملی دو طرفه ، انتظار می رود یک انفجار تکنولوژیکی در بازار خدمات خانه و ساختمان، به ویژه در برنامه‌های امنیتی تجاری و مسکونی ایجاد کند.  این کار شرکت‌های خانه و ساختمان را قادر می سازد تا مدل‌های کسب و کار جدیدی را برای ارائه سرویس‌های مبتنی بر ابر، مبتنی بر یک شبکه امن  را فراهم کنند.



پیش‌بینی‌های بزرگ

سه پیشگویی بزرگ برای سنسورها در بازار امنیت و نظارت جهانی:
  1-   اینترنت اشیاء (IoT)    برای همگام سازی صنعت و برقراری ارتباط بین ماشین و ماشین(M2M)  و برای تصمیم گیری بهتر کسب و کار در حال راه اندازی است.
 2-   توسعه پروتکل‌های ارتباطی جدید، قابلیت همکاری و اطمینان از استاندارد سازی را تضمین می کند ، به ویژه در برنامه‌های امنیتی محیط، تشخیص نفوذ و سیستم‌های کنترل دسترسی
  3-  انتظار می رود که خرده فروشی، مراقبت‌های بهداشتی و مالی، فرصت‌های قابل توجهی را برای سنسورهای بیومتریک فراهم آورند

پیش‌بینی‌های بزرگ برای سنسورها در بازار امنیت و نظارت جهانی

اینترنت اشیاء  (IoT) دوران جدیدی از اتصال را در عصر دیجیتال ایجاد می‌کند و بخش‌های حیاتی کسب و کار را از طریق شبکه‌ای از جریان داده‌های امن، تجزیه ، تحلیل و مدیریت می کند.
IoT  همچنین فرصت‌های متعدد برای استفاده‌کنندگان حسگر را از طریق فن‌آوری‌های امنیتی مورد نیاز برای خدمات از راه دور و افزایش دسترسی به دستگاه‌ها به ارمغان می آورد. سنسورهای کل بازار در برنامه‌های امنیتی و نظارتی در سال 2016 به ارزش 6،267.9 میلیون دلار، با سنسورهای تصویری که دارای 23 درصد بیشترین سهم بازار را دارند، ارزش دارد. انتظار می‌رود که بازار تا سال 2023 به 12012.1 میلیون دلار برسد.
 

چه کسی بر بازار حکومت می کند؟
آمریکای شمالی و EMEA بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهند که بر پایه زیرساخت‌های پیری است، اما APAC با رشد سریع زیرساخت‌ها، رشد اقتصادی قوی و مقررات مطلوب دولت مواجه است.چالش‌های تولید کنندگان و تامین کنندگان حسگر شامل افزایش رقابت، منجر به فشار قیمت‌گذاری، عدم تمایز محصول و عدم وجود استانداردهای جهانی مشترک است.
 

رشد IoT

رشد IoT در حال  حاضر به سرعت توسعه نیازهای امنیتی،کمک می کند.ارائه بهترین فرصت‌هاست در زمینه‌های رباتیک و سنسورهای بیومتریک و RFID. انتظار می رود که روباتیک ، با سرمایه گذاری قابل توجه در تحقیق و توسعه در این فضا، آینده‌ی امنیت و نظارت باشد. علاوه بر این، تقاضا برای هواپیماهای بدون سرنشین و AGV ، به ویژه در زمینه های دفاع، تجاری و سازمان فضای همچنان قوی است.

رام روی گفت: شاهد افزایش تدریجی بهره برداری تشخیص بیومتریک مورد استفاده در سیستم‌های کنترل دسترسی نیز در برنامه‌های تجاری و مسکونی هستیم. علاوه بر این، شبکه ابری، یک پلت فرم تحویل خدمات تعاملی دو طرفه ، انتظار می رود یک انفجار تکنولوژیکی در بازار خدمات خانه و ساختمان، به ویژه در برنامه‌های امنیتی تجاری و مسکونی ایجاد کند.  این کار شرکت‌های خانه و ساختمان را قادر می سازد تا مدل‌های کسب و کار جدیدی را برای ارائه سرویس‌های مبتنی بر ابر، مبتنی بر یک شبکه امن  را فراهم کنند.



پیش‌بینی‌های بزرگ

سه پیشگویی بزرگ برای سنسورها در بازار امنیت و نظارت جهانی:
  1-   اینترنت اشیاء (IoT)    برای همگام سازی صنعت و برقراری ارتباط بین ماشین و ماشین(M2M)  و برای تصمیم گیری بهتر کسب و کار در حال راه اندازی است.
 2-   توسعه پروتکل‌های ارتباطی جدید، قابلیت همکاری و اطمینان از استاندارد سازی را تضمین می کند ، به ویژه در برنامه‌های امنیتی محیط، تشخیص نفوذ و سیستم‌های کنترل دسترسی
  3-  انتظار می رود که خرده فروشی، مراقبت‌های بهداشتی و مالی، فرصت‌های قابل توجهی را برای سنسورهای بیومتریک فراهم آورند